درجة توافر مبادي الحوكمة في مدارس محافظة شمال وجنوب الشرقية من وجهة نظر مديري المدارس في سلطنة عمان
Authors:
- Ahmad Saeed Bn-Nasir Al-Khazramy
- ORCID:
-
Naila Bint Sulaiman
ORCID:
-
Ali Bn Saif Al-yaraby
ORCID:
governance, principles of governance, Sharqiya governorates, south and north)
Abstract:
The study aimed to identify the degree of availability of governance principles in the schools of the North and South Al Sharqiyah governorates from the point of view of school principals. The researchers used the descriptive analytical method, and the questionnaire as a tool, by applying it to a sample of (100) principals, and the study reached the following results:
The degree of availability of governance principles in the schools of North and South Al Sharqiyah governorates was moderate in most of its axes, except for one axis that came to a high degree, so the phrases in all axes varied between weak and medium. Al-Sharqiya came in general with a medium degree, where it was ranked as follows: the principle of integrity with a mean of (2.38), and after that came the axis of the principle of responsibility with a mean of (2.25), and the principle of justice came in the third place with a mean of (2.04), and finally came the pivotal principles of the principle of accountability and the principle of disclosure and transparency with an average of My Account (1.99), and the study confirmed that there are no statistically significant differences in the principles of governance in the schools of North and South Sharqiya governorates, due to the variables (gender, location), and the researchers recommend the need to create a legal culture around the principles of governance and make it easy and clear to access them.
References:
الحرسوسي، مسلم، الراسبية، أمينة (2021) مستوى تطبيق مبادي الحوكمة من وجهة نظر معلمي مدارس الحلقة الثانية للتعليم الأساسي بمحافظتي الداخلية وجنوب الشرقية، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية والقانونية، مج (5)، ع (22)، ص 1-20.
محمد، مصطفى الفاتح (2006) إدارة الجودة الشاملة. كلية التربية الرياضية للبنين، جامعة الإسكندرية، مصر.
دحماني، سلمى(2015) أهمية تطبيق مبادئ الحوكمة في تحسين جودة الخدمة التعليمية بقطاع التعليم العالي: دراسة حالة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة محمد خيضر بسكرة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة محمد خيضر بسكرة.
الشميلي، عائشة (2017) الإدارة الإستراتيجية الحديثة والتخطيط الاستراتيجي، البناء التنظيمي، الرقابة الحوكمة، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.
اللبدي، راشد(2018) درجة تطبيق مبادئ الحوكمة في مناهج التربية المهنية للمرحلة الأساسية في العاصمة عمان من وجهة نظر المعلمين، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
حديبي، شيماء (2021) إسهام الرقمنة في تحقيق مبادئ الحوكمة في الجامعات الجزائرية، مذكرة للحصول على درجة الماجستير، جامعة المسيلة، الجزائر
راجعي، عبد الرشيد، بن ام هاني، عبد الرزاق (2021). مبادئ الحوكمة ودورها في تعزيز الرقابة الإدارية بالمؤسسات الرياضية، مذكرة للحصول على شهادة الماجستير، جامعة محمد بوضياف المسلية، الجزائر.
جخسى درويش حسين. (2021). مدى إلزامية مبادئ الحوكمة على شركات المساهمة العراقية. المجلة الدولية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، (27) ، ص 63-76.
الصالح، محمد (2020). مبادئ الحوكمة في الجامعات السعودية درجة التطبيق وسبل التعزيز. مجلة العلوم التربوية، 3(23).\
العتيبي ، أحمد (2017) درجة ممارسة الحوكمة الإدارية لدى مديري المدارس الثانوية في دولة الكويت، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم التربوية- جامعة أل البيت، الأردن.
توفيق، مبروك(2022) أثر تطبيق مبادئ الحوكمة الرشيدة على الأداء الاستراتيجي للعمليات في الشركات العائلية، المجلة العربية للإدارة، المنظمة العربية للتنمية الإدارية، ص 35-73.
Fabric and Alexander. (2018). Governance and quality guidelines in Higher Education. OECD.
Slomon, Jill and Slomon, Aris. (2004) Corporate Governance and Accountability Chictester Jone Wiley & sons Ltd.
Henard, Fabric and Mitterle Alexander. (2008). Governance and Quality in Higher Education, Education Prohram on Institutional Management in Higher Education. France: OECD.
Mok, Ka Ho. (2010). When State Centralism Meets Neo-Liberalism : Managing University Governance Change in Singapore and Malaysia. Higher Education : The International Journal of Higher Education and Educational Planning, 60(4), P419-440