الأساليب الإرشادية النفسية وفنياتها في التعامل مع ضحايا الإبادة الجماعية

Authors:

  • Jasim Muhammad Aidy
  • ORCID:
Keywords:

Social identity, gradual immunization, counseling reconciliation, collective memory, negotiation, healing and forgiveness.

Abstract:

Genocide has affected human societies since ancient times, and in the modern era the genocide is a global phenomenon: from the massacres in colonial America, Africa and Australia.. to the Holocaust of European Jews and mass death in Maoist China, Cambodia, Palestine and Burma, and in our Iraqi reality there are what is known as the Anfal, Halabja and the genocide of the people of Marshes, Speicher and Sinjar are examples for the genocide in our country, and in recent years the system of genocide studies has developed to provide analysis and understanding of the phenomenon and an understanding of the psychology of violence as well as the development of counseling and psychological assistance for survivors within the psychology of genocide survivors, and since psychological counseling as an applied branch of psychology it contributes to helping individuals survivors of the horror of the genocide.. to see and realize their psychological strength and resilience and to invest the best options, resources and opportunities available to them (Gladding, 1996). Therefore, the current research comes to review a number of counseling styles and their techniques with the victims of genocide, and their role in overcoming the painful experiences of extermination to which these individuals were exposed. The research concludes with a number of conclusions and suggestions in making the support and assistance necessity and higher value imposed by human, ethical and religious considerations. The research also recommends to adopt a national strategy that the state has to adopt in most of its institutions in establishing support and assistance centers for victims of genocide.




References:

1- سيرز وآخرون (2017). المرجعُ في علمِ النفسِ السياسي، ترجمة: ربيع وهبة وآخرون، القاهرة، المركز القومي للترجمة.
2- الأزيرجاوي، فاضل محسن (1991).أُسس علم النفس التربوي، الموصل، دار الكُتبِ للطباعةِ والنشر.
3- ابو نصر، سامية (2010). الأعلام والعمليات النفسية في ظلِ الحروب المُعاصرةِ واستراتيجية الحروب، القاهرة، دار النشرِ للجامعات.
4- كاندو، جويل (2009). الذاكرةُ والهوية، ترجمة: وجيه أسعد، دمشق، الهيئة العامة السورية للكتاب.
5- جبر، لؤي خزعل (2018). الذاكرة التاريخية والثقافة السياسية، دراسةٌ نفسيةٌ في ديناميات العجز المُتعلم الجمعي في المُجتمع العراقي، بيروت، دار الرافدين.
6- التميمي والشمري، محمود كاظم وسلمان جوده (2012). الأساليب والبرامج الإرشادية، بغداد، مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي.
7- الشمسي، عبد الأمير(20). علم النفس العام، بغداد.
8- جاسم، مروه مُنير (2018). الصفحُ عن الآخرين وعلاقتهُ بالسعادةِ الحقيقية، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة المستنصرية، كلية التربية.
9- نظمي، فارس كمال (2019). الإعتقاد بعدالة العالم..الوهم والضرورة، بيروت، دار الرافدين.
10-عودة، محمود (1989). أساليب الإتصال والتغير الإجتماعي، الكويت، دار السلاسل للطباعةِ والنشرِ والتوزيع.
11-أبو أسعد وعربيات، أحمد وأحمد (2009). نظريات الإرشاد النفسي والتربوي، عَمان، دار المسيرة.
12- هوتون، دايفيد باتريك (2015). علم النفس السياسي، ترجمة: ياسمين حداد، بيروت، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات.
13-أبو أسعد، أحمد (2011). العمليةُ الإرشادية، عمان، دار المسيرة.

Gladding, R.K. (1996).Counseling: a comperhesive. Englewood, NewJercy: Prentice Hall.
Matsumoto,D.(2009). The Cambridge Dictionary of Psychology, London, Cambridge University press.

Published
2022-08-27