الديناميَّات النفسيَّة الاجتماعيَّة للإبادات الجماعيَّة الصدَّاميَّة والداعشيَّة في العراق

Authors:

  • Luai Khazal Jabr
  • ORCID:
Keywords:

Genocide, Historical Memory, Societal Beliefs, Cultural History, Moral Disengagement.

Abstract:

Genocide is an attempt to wipe out an entire group of human beings, either directly by killing them, or indirectly by creating conditions favorable to their death, for disciplinary purposes aimed at punishing, blaming and retaliating against the victim, routine institutionalization in the context of war, utilitarianism aimed at achieving a specific gain, A monopoly aimed at identifying the dominant in power, and an ideology aimed at creating an optimal society and erasing all that is impure. The scientific study of genocide in a calm cognitive way is a humanitarian and historical necessity, because the horrific and tragic outcomes of this phenomenon threaten the depth of human existence and human values. It is a complex phenomenon that can be approached from multiple sides, philosophical, political, sociological, economic, historical and psychological, each of these approaches has a great value in understanding the phenomenon, but the psychological and social dimensions are at the core of these approaches. In a previous study by the researcher on the Iraqi historical memory (Ghabr, 2014), the strength of the presence of the genocides - Saddamism and terrorism - was found among the most important events in contemporary Iraqi history in the Iraqi historical memory, and it fell within the first factor (suffering) in the content of that memory, the factor that Intertwined with a complex web of relationships with political cultures and social movements. Therefore, the current study will work on clarifying the psychosocial dynamics of genocide through a comprehensive review of the specialized literature, and employing those insights in understanding the genocide in the Iraqi context, as the Iraqi context witnessed multiple and horrific genocide campaigns, in the time of totalitarianism and Daaeshism, and such an approach constitutes an existential necessity in Iraq.

References:

ابراهيم، حسنين توفيق (1999) ظاهرة العنف في النظم العربية. بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
الاسفرايني، أبي المظفر (1983) التبصير في الدين وتمييز الفرقة الناجية عن الفرق الهالكين. بيروت: عالم الكتب.
الأيوبي، نزيه (2010) تضخيم الدولة العربية: السياسة والمجتمع في الشرق الأوسط. ترجمة أمجد حسين. بيروت: المنظمة العربية للترجمة.
جبر، لؤي خزعل (2018) الذاكرة التاريخية والثقافة السياسية: دراسة نفسية في ديناميات العجز المتعلم الجمعي في المجتمع العراقي. جامعة الكوفة: سلسلة دراسات فكرية.
جبر، لؤي خزعل (2020) البنية النفسيَّة الاجتماعيَّة للدولة التسلطيَّة العراقيَّة: مُقاربة إنسانيَّة نقديَّة. بحث قدم في مؤتمر العلوم الاجتماعية والإنسانية للمركز العربي للأبحاث ودراسات السياسات، (3-2021).
جبر، لؤي خزعل (2020) الدين والإيمان والأخلاق: دراسات في علم نفس الدين النقدي. جامعة الكوفة: سلسلة دراسات فكرية.
الجزائري، زهير (2006) المستبد: صناعة قائد صناعة شعب. بيروت: معهد الدراسات الاستراتيجية.
جيرار، رينيه (2019) العنف والمقدس. ترجمة: سميرة ريشا. بيروت: المنظمة العربية للترجمة.
الحسني، عبد الرزاق (2008) تاريخ العراق السياسي الحديث. بيروت: الرافدين للطباعة.
الحفني، عبد المنعم (1993) موسوعة الفرق والجماعات والمذاهب الإسلاميَّة. القاهرة: دار الرشاد.
داويشة، عضيد (2019) العراق: تاريخ سياسي من الاستقلال إلى الاحتلال. ترجمة: سامر طالب. بيروت: مركز الرافدين للحوار.
دوكر، جون (2018) أصول العُنف: الدين والتاريخ والإبادة. ترجمة: علي مزهر. جامعة الكوفة: سلسلة دراسات فكريَّة.
ديب، كمال (2013) موجز تاريخ العراق: من ثورة العشرين إلى الحروب الأمريكية والمقاومة والتحرير وقيام الجمهورية الثانية. بيروت: دار الفارابي.
الديري، علي أحمد (2017) إله التوحش: التكفير والسياسة والوهابية. بيروت: مركز أوال للدراسات والتوثيق.
سالم، أحمد وبيوني، عمرو (2015) ما بعد السلفيَّة : قراءة نقدية في الخطاب السلفي المعاصر. بيروت: مركز إنماء للأبحاث.
شتاوب، أرفين وبارتال، دانيل (2010) . الإبادة الجماعية والقتل الجماعي والنزاع المتصلّب. في دافيد سيرز وليوني هادي وروبرت جيرفس (تحرير) المرجِع في علم النفس السياسي. ترجمة: ربيع وهبة ومشيرة الجزيري ومحمد الرخاوي. القاهرة: المشروع القومي للترجمة. (ص 1177-1240).
العاملي، محمد قانصوه (2009) الأدلة الدامغة على أئمة الفرقة الناجية الشيعة الإثني عشرية. بيروت: دار الصفوة.
عثمان، محمد فتحي (1981) السلفيَّة في المجتمعات المُعاصرة. الكويت: دار القلم.
العلوي، حسن (1991) الشيعة والدولة القومية. دار الثقافة.
عمارة، محمد (1994) السلفيَّة. تونس: دار المعارف.
غريب، أدمون (1973) الحركة القومية الكردية. بيروت: دار النهار.
لازاريف، م. س. (2013) المسألة الكردية. بيروت: دار الفارابي.
مكية، كنعان (2005) القسوة والصمت: الحرب والطغيان والانتفاضة في العالم العربي. بيروت: منشورات الجمل.
مكية، كنعان (2009) جمهورية الخوف. بيروت: منشورات الجمل.
ميير، رول (2014) السلفيَّة العالميَّة: الحركات السلفيَّة المُعاصرة في عالم متغير. ترجمة: محمد محمود التوبة. الشبكة العربية للأبحاث.
النفيسي، عبد الله (2013) دور الشيعة في تطور العراق السياسي الحديث. الكويت: مكتبة آفاق.
النقيب، خلدون حسن (1996) الدولة التسلطية في المشرق العربي المعاصر: دراسة بنائية مقارنة. بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
الهاشمي، هشام (2015) عالم داعش: من النشأة إلى إعلان الخلافة. لندن: دار الحكمة.
الوردي، علي (1965) دراسة في طبيعة المجتمع العراقي. بغداد: مطبعة جامعة بغداد.
الوردي، علي (2005) لمحات اجتماعية من تاريخ العراق الحديث. بيروت: دار الراشد.

Bjørgo, T. (2005) Root Causes of Terrorism: Myths, reality and ways forward. Routledge.
Borum, R. (2004) Psychology of Terrorism. University of South Florida.
Brynjar, L. & Katja, S. (2005) Causes of Terrorism: An Expanded and Updated Review of the Literature. Norway: Norwegian Defence Research Establishment.
Dutton, D. (2007) The psychology of genocide, massacres, and extreme violence : why normal people come to commit atrocities. London: Praeger Security International.
Hudson, R. (1999) Sociology and Psychology of Terrorism. Library of Congress: Federal Research Division.
Woolf , L. M. & Hulsizer , M. R. (2005) Psychological Roots of Genocide : Risk, Prevention, and Intervention. Journal of Genocide Research, Vol. 7, No.1, pp.101-128.

Published
2022-08-29