بەکارهێنانی ڕێبازى جەبر بۆ ئاراستەکردنى سیاسەت لە سەردەمى خیلافەی ئومەویدا

Authors:

  • Mariwan Abdul Abdalla Hamarashid
  • ORCID:
Keywords:
 Determinism doctrine, Politics, Umayyad Caliphate 

Abstract:


All political authorities to strengthen the pillars of their power rely on a set of foundations and principles in order to justify their strength and ability. Likewise, the Umayyads wanted to use various methods, especially if we knew that the Umayyad's opponents were strong in terms of their legitimacy and personality, because they were from the family of the Messenger of God. This is what made the Umayyads to search for legitimacy. One of the techniques they used is the ideas of determinism and political determinism. And the summery of the idea is, that man is a transcendent power and it is God who imposed everything on them, as well as the Umayyad's political and authority rule within that inevitable scope, so the people must accept it, and submit to it, because their authority was derived from God. To impose this idea, the Umayyads benefited from the roots of that idea that is prevalent among Muslims and had many followers who defended it.

References:



سةرضاوةكان
يةكةم: سةرضاوة ثيرؤزةكان
ا- قورئانى ثيرؤز
دووةم: سةرضاوة عةرةبييةكان
ا- سةرضاوة عةرةبيية ديَرينةكان
1. ابن اثير، عزالدين ابي الحسن علي بن ابي الكرم محمد بن محمد بن عبدالكريم بن عبدالواحد الشيبانى: (630 هـ)
         الكامل في التاريخ، تحقيق: خليل مامون شيحا، ط1، دار المعرفة، بيروت، 2002.
2. الاخطل:
ديوان الاخطل، تح: مهدي محمد ناصر، ط2، دار الكتب العلمية، بيروت، 1994.
3. ابن اعثم الكوفي، ابي محمد احمد:
الفتوح، دار الكتب العلمية، بيروت، ب.س.
4. الأندلسي، احمد بن محمدبن عبد ربه:
العقد الفريد، ط2، دار إحياء التراث العربي - بيروت ، 1999.
5. الدينوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة:
 الإمامة والسياسة، تح: خليل المنصور، دار الكتب العلمية ، بيروت، 1997.
6. الشهرستاني، ابي فتحى عبدالكريم:
 الملل و النحل، تح: محمد فريد، المكتبة التوفيقية، القاهرة، ب.س.
7. الفرزدق:
ديوان الفرزدق، ط1، دار ارقم بن ابي ارقم، بيروت، 1997.
8. قاضي عبدالجبار:
فضل الاعتزال، تحقيق: فؤاد سيد، دار التونسية للنشر، ب م، ب.س.
9. اليعقوبي، أبو العباس أحمد بن إسحاق بن جعفر بن وهب بن واضح : (284 هـ)
     تاريخ اليعقوبي، ط2، دار الكتب العلمية، بيروت، 2002.

ب-  سةرضاوة عةرةبيية نويَيةكان
1. جرجي زيدان:
تاريخ التمدن الاسلامي، دار مكتبة الحياة، بيروت، ب. س.
2. الحبيب عياد:
الكلام في التوحيد،ط1، دار المدار الاسلامي، بيروت،، 2009.
3. حسين عطوان:
الامويون والخلافة، ط1، دار الجيل،عمان، 1986.
4. سيد جعفر سجادى:
 فرهنط اصطلاحات فلسفي ملاصدرا، ضاث دوم،وزارت فرهنط و ارشاد اسلامى، ،تهران، 1986.
5. صبحي الصالح:
   النظم الاسلامية نشاتها وتطورها، منشورات الشريف الرضي، مطبعة امير، قم، 1417ه.
6. مجمع اللغة العربية:
 المعجم الفلسفي، عالم الكتب، بيروت، 1979.
7. مونغمري وات:
 الفكر الاسلامي(مفاهيم الاساسية)، ت: صبحي حديدي، ط1، دار الحداثة، بيروت، 1981.
8. هانى عبادى محمد سف المغلس: الطاعة السياسية في فكر الاسلامي، ط1، معهد الفكر السلامي، بيروت،2014.
9.
سيَيةم: سايتة ئةلكترؤنييةكان
1. محمد صياح العيسى: تطور القدرية في العصر الأموي، استاذ مساعد تاريخ وانثربولوجيا- رئيس قسم التاريخ في جامعة ال البيت-الاردن . (https://www.ahlalhdeeth.com/vb/attachment.php?attachment

Published
2021-08-04