رۆڵی تۆره كۆمهڵایهتیهكان له گۆرانكاری سیاسیی له ههرێمی كوردستان
Authors:
- yahya Sulaimani Polytechnic University,Administrative Technical College- Media Technical Department
- ORCID:
The Role - Social Media - Political Change |
Abstract:
This study deals with the relationship between the political field and the media field especially the role of the social media platforms on the political transformation recently in Kurdistan region of Iraq. This is done through a scientific and theoretical study about the controversial relationship between both politic and media and by directing a group of questions concerning this subject to the media experts and socialists in both of Sulaymaniyah and Polytechnic University of Sulaymaniyah. Finally the researcher reaches a group of results, of which: most of the sample members see that the social media platforms is a suitable environment to express and oppose the authority in the Kurdistan region but it is also see that the social media platforms causes stirring up strife and chaos in the region and they also see that it encourages violence which leads to burning party headquarters and governmental institutes in the Kurdistan region of Iraq. On the other hand, most of the sample people see that the role of the religious leaders is stronger than the role of the social media on the community in the Kurdistan region of Iraq.
References:
1- بههرۆز عهلی رهسوڵ، معالجة الصحافة العراقية لقضية الاصلاح
السياسي، رسالة ماجستير، معهد البحوث و الدراسات العربية، القاهرة، 2012 .
2- رێبهر گۆران تاڵهبانی و یهحیا عومهر رێشاوی، میدیای نوێ له سایهی شۆرشی زانیاریهكاندا، تۆری ئهكادیمیا و دیالۆگی میدیا، سلێمانی، 2020. 3- شێركۆ جبار محمد، مامەڵەی سۆشیاڵ مێدیای كەناڵە ئاسمانیەكان لە رووماڵكردنی پرسە سیاسیەكانی هەرێمی كوردستاندا، گۆڤاری زانكۆی سلێمانی، 2020. دووهم: سهرچاوه عهرهبیهكان: 4- أحمد بدر، الإعلام الدولی ـ دراسات فی الاتصال و الدعایة الدولیة (القاهرة: دار قباء للطباعة والنشر والتوزیع، الطبعة الرابعة، 1998) ص 58 5- بادیس لونیس، الاعلام الجديد و الهوية – دراسة في جدلية العلاقة و التأثير – مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية، العدد 31، 2014. 6- حسنين شفيق، الإعلام التفاعلي وما بعد التفاعلية (القاهرة: دار فن للطباعة والنشر والتوزيع، 2010). 7- دور وســائل الإعلام و الاتصــال الجدیدة في التغییر السیاسي، رسالة ماجستير، جامعة العربي بن مهيدي، الجزائر، 2015. 8- رحيمة الطيب عيساني، الصراع و التكامل بين الاعلام الجديد و الاعلام التقليدي، مجلة الباحث الإعلامي، بغداد، العدد 20 ، 2013. 9- رضا عبدالجواد أمين، استخدام الشباب الجامعي لموقع يوتيوب على شبكة الإنترنت (المنامة: جامعة البحرين - أبحاث المؤتمر الدولي؛ الإعلام الجديد تكنولوجيا جديدة لعالم جديد – 7-9 أبريل 2009). 10- ريبه ر كوران مصطفى، (تأثير الشبكات الاجتماعية التفاعلية بالإنترنت على المستوى المعرفي بالبرامج الانتخابية لدى الشباب العراقي)، أطروحة دكتوراه غير منشورة، (القاهرة: معهد البحوث والدراسات العربية – قسم البحوث والدراسات الإعلامية، 2013م). 11- سميرة الشيخاني، الإعلام الجديد في عصر المعلومات (دمشق: جامعة دمشق، مجلة جامعة دمشق، المجلد 26 العددان الأول والثاني، 2010). 12- صابر فلحوط – محمد البخاری، العولمة والتبادل الإعلامی الدولی (دمشق: دار علاء الدین، الطبعة الأولى، 1999) 13- فهد بن عبدالرحمن الشميمري، الإعلام الجديد (الرياض: مكتبة الملك فهد الوطنية، الطبعة الأولى، 2010). 14- فهد عبد العزیز الدعیج، الأمن والإعلام فی الدولة الإسلامیة (الریاض: المركز العربی للدراسات الأمنیة والتدریب، 1986) ص 230 15- ل.جون. مارتن و أنجوجروفرشودری، نظم الاعلام المقارنة، ترجمە: علی درویش (القاهرە: الدار الدولیە للنشر والتوزیع، الطبعة الأولى) 16- محمد بن سعود البشر، مقدمە فی الاتصال السیاسی (الریاض: مكتبە العبیكان، الطبعة الأولى، 1997) 17- مصعب عبدالقادر وداعە الله، منهجیە الإعلام وأثرها على النظم السیاسیة و علاقاتها الخارجیة (مجلە أفكار جدیدە، مجلة فصلیە تصدرعن هیئە الأعمال الفكریة، السودان، العدد7، سبتمبر2003) 18- ولیام.أ.بورنر، أپر وسائل الاتصال الجماهیری على اتخاذ القرارات الخاصة بالسیاسة الخارجیة، وسائل الاتصال الجماهیری والتفاهم الدولی (سلسلە كتب مترجمە 709، وزارة الإعلام، هیئە الاستعلامات، مصر) 19- یاسر علی عثمان، الدعایة السیاسیة ـ أسالیبها و وسائلها (رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة أم درمان، كلیة الإعلام، 2003) |