دڵنیایی جۆری کۆلێجی ياساو ڕامیاری سيمپۆزیۆمیك ڕێکدەخات
Search

دڵنیایی جۆری کۆلێجی ياساو ڕامیاری سيمپۆزیۆمیك ڕێکدەخات


2018-10-24 (چوارشەم) [ کۆلێجی یاسا و رامیاری ]

په‌رله‌مانی كوردستان - هه‌ڵبژاردن وپیشنیار- دابینكردنی هاوسه‌نگی نێوان یاساكان

به‌سه‌رپه‌رشتی دڵنیایی جۆری کۆلیجى یاساو ڕامیارى سیمپۆزیۆمێك بە ناونیشانى (په‌رله‌مانی كوردستان - هه‌ڵبژاردن وپیشنیار- دابینكردنی هاوسه‌نگی نێوان یاساكان) پێشكه‌ش كرا.

ڕۆژی چوارشه‌ممه به‌رواری 24 \١٠\٢٠١٨ به‌ئامادەبوونى به‌شێك له ‌مامۆستایانى زانكۆ ومامۆستایانی كۆليج و ژماره‌یه‌ك له‌ خوێندكاران لە هۆڵی سیمیناره‌كان  ته‌لاری C ‌ زانكۆی گه‌شه‌پیـَدانی مرۆیی له‌ چوارچێوه‌ی سيمپۆزیۆمێكدا و گفتوگۆو له‌ سه‌ر (په‌رله‌مانی كوردستان - هه‌ڵبژاردن وپیشنیار- دابینكردنی هاوسه‌نگی نێوان یاساكان) كه‌ سێ مامۆستای به‌رێز به‌شداریان به‌ سێ ته‌وه‌ری جیاواز به‌ ئیداره‌ی د.علاءالدین جنگۆ .

uhd.edu.iq : زانکۆی گەشەپێدانی مرۆیی

 

سه‌ره‌تا د.علاءالدین جنگۆ له‌ رێگای چه‌ند ووته‌یه‌كه‌وه‌ كورته‌یه‌كی له‌ سه‌ر هه‌ڵبژاردن باس لێوه‌كرد و دواتر رێگای دا به‌سیمینارسته‌كان له‌ ماوه‌ی چاره‌گه‌ سه‌عاتێك شیكاری بۆبابه‌تیكانیان بكه‌ن به‌م شێوه‌یه‌:

هه‌ریه‌ك له‌ مامۆستایان به‌ پێی ته‌وه‌ره‌كانیان به‌م شێوه‌یه‌ گفتگۆیان كرد

  1. م.كاردۆ كریم رشید : (سیستمی په‌رله‌مانی له‌ كۆمه‌ڵگایه‌كی سیاسی خزمایه‌تیدا- هه‌رێمی كوردستان به‌ نمونه)‌: به‌ر له‌ هه‌لسه‌نگاندن بو ده‌زگای په‌رله‌مان پیویسته‌ شیكاری بكریت بو كومه‌لگان وه‌ سیسته‌می سیاسی ئه‌و كومه‌لگایه‌ له‌سه‌ر چ بنه‌ماییه‌ك شه‌رعیه‌تی هه‌یه‌. تیورییه‌كه‌ی ماكس ڤیبه‌ر بو بنه‌ماكانی شه‌رعیه‌تی ده‌سه‌لات به‌یه‌كه‌م هه‌ناگاو ئه‌زانم بو ئه‌م شیكارییه‌، ڤیبه‌ر بنه‌مای شه‌رعیه‌تی ده‌سه‌لات دابه‌ش ئه‌كاته‌وه‌ بو سیی ئاست: ترادیشیونالی و كاریزمی و راشیونالیزمی. به‌وه‌ی به‌شیكی زوری وولاتانی روژهه‌لاتی ناوه‌راست ده‌سه‌لاتی سیاسی له‌سه‌ر بنه‌مای ترادیشیونی دامه‌زاروه‌ زور ئه‌سته‌مه‌ ده‌زگای په‌رله‌مانی به‌و ئاسته‌ی خوی هه‌ستی كه‌ بریتیه‌ له‌:
  • نوینەرایەتی خەلک  .... دەرکردنی یاسا.... چاودیرکردنی حکومەت

وە خالیکی تر بریتیە لە تیروانینی ھەریەک لە سیمونا پیاتو وە جونھانسن ھوبکینج، کە تیشکیان خستوتە سەر چەمکی Patron-Client کە بەیەکیک لە سیمای کومەلگاکانی روژھەلاتی ناوەراست و باشوری ئەوروپا ئەناسریت. ئەم دەستەواژییە بریتیە لە مامەلەیەکی کرین و فروشتن کە سیستەمی پەرلەمانی لەسەر بنیات ئەنریت. وە ھەروەھا فرانسیس فوکویاما تیشکی خستوتە سەر سێ بنەمای گرنگ بو گەشەکردنی سیاسی:

  • دەولەتیکی مەرکەزی بەھیز... لیپرسینەوە..... سەروەری یاسا

کە ھەرسییکیان لەم خالانە نەبووە یان لاوازبووە لە وولاتانی روژھەلاتی ناوەراست ئەمەش ئەمان گەینیتە ئەو دەرەئەنجامەی کە سیستەمی  Patron-Client بە بەھیزی ئەمینیتەوە و سیستەمی پەرلەمانەکەشی لەسەر ئەو بنەماییە دەمەزراوە. م.فلاح مصطفی: (رۆڵی په‌رله‌مانی كوردستان له‌ هینانه‌دی هاوسه‌نگی یاساكان)

uhd.edu.iq : زانکۆی گەشەپێدانی مرۆیی

  1. م.فلاح مصطفی (رۆڵی په‌رله‌مانی كوردستان له‌ هینانه‌دی هاوسه‌نگی یاساكان)

تعريف القاعدة القانونية: قاعدة سلوک اجتماعي، عامة ومجردة، تنظم العلاقات بين الافراد، مقترنة بجزاء تفرضە السلطة العامةقاعدة سلوک اجتماعي.

وتوصف القاعدة القانونية بانها قاعدة سلوك اجتماعية وذلك لان الحاجة اليها لا تنشأ الا في المجتمع، ويترتب على هذا الامر نتيجتان:

الاولى: يتضح من خلال هذا الوصف ما بين القانون وبقية العلوم الاجتماعية الاخرى من علاقة وثيقة، لان كل من هذه العلوم هو وليد الحياة الاجتماعية ويهدف الى تنظيمها.

الثانية: تخصيص القانون بالزمان والمكان ذلك ان القانون في نشوءه وتطوره يستجيب للظروف والحاجات الاجتماعية، ولما كانت هذه الظروف والحاجات تختلف من مجتمع الى اخر لذا اصبح لكل مجتمع قانون وضعي خاص به.

عناصر القاعدة القانونية:

عنصر الواقع: جوهر القاعدة القانونية يتطلب تحليل حقائق الحياة في الجماعة لاظهار الحاجات واشباعها، وعناصر الحياة ترجع الی عوامل عدة هي:

١- العوامل الطبيعية: سواء طبيعة المجتمع او الانسان، مثلا سن الاهلية للزواج علی طبيعة المناخ.

٢- العوامل الاقتصادية: الحاجات الاقتصادية للانسان تحتاج الی تنظيم قانوني.

٣- العوامل السياسية والاجتماعية: نظام الرق، نظام الاقطاع، الخ.

٤- العوامل الدينية والاخلاقية: الاحوال الشخصية (الميراث، الوصية، النفقة، الخ).

٥- العوامل التاريخية: التجارب التي مرت بها الجماعة لها دور غير منکور.

عنصر المثال:

حقائق الحياة لاتکفي لتکوين القاعدة القانونية بل لا بد من تکليف حتی تصبح واجبة باضافة قيمة لها، وهذه القيمة تقاس بمثل عليا تفرضه العقل هو العدل.

العدل: هو اعطاء کل واحد حقه او ما هو واجب له، ويتضمن فکرة المساواة بمعناها العام.

للعدل صور: التبادلي (يسود علاقات الافراد)، والتوزيعي (ما يجب للفرد علی الجماعة)، والاجتماعي (ما يجب للجماعة علی الفرد).

باسم العدل الاجتماعي يخضع الافراد للسلطة، وباسمه يلتزم الحکام بتسخير سلطاتهم لتحقيق الصالح العام فتتقيد بحدوده ولاتتعداه.

والتوازن يجب ان يتحقق بين العدل الخاص (التبادلي) والعدل العام (الاجتماعي)، فسيطرة السلطة علی الافراد باسم المصلحة العامة تتقيد باحترام حقوق الفرد الجوهرية.

والسلطة المختصة بتحقيق هذا التوازن هي السلطة التشريعية عن طريق ما تصدره من تشريعات، والتوازن هذا يتحقق عن طريق اصدار التشريعات کما ونوعا.

برلمان کردستان ودوره في تحقيق التوازن بين التشريعات:

تأسس ١٩٩٢ في أول إنتخابات تعتبر الأولى في تأريخ إقليم كردستان، نتيجة تحديد منطقة حظر جوي وسحب القوات العسكرية من مناطق إقليم كوردستان وحدوث فراغ اداري بقرار الجبهة الكوردستانية وبهدف ضمان توفير الخدمات العامة وتلبية الاحتياجات الأساسية للمواطنين، جرت الإنتخابات في ١٩/ ٥/ ١٩٩٢، وتم تحديد نسبة ٧٪ كحد أدنى لتمثيل الأحزاب في البرلمان، تم تشكيل أول جمعية وطنية كردستانية وتشكيل حكومة إقليم كوردستان، قررت القيادة السياسية الكردستانية الإعتماد والإلتزام بجميع القوانين العراقية، باستثناء تلك التي تنتهك حقوق الإنسان والمباديء الدولية، عقد البرلمان أول جلساته بتاريخ ١٥ تموز عام ١٩٩٢ وصادق خلال الجلسة على القانون رقم (١) باعتبار المجلس الوطني الكوردستاني السلطة التشريعية في إقليم كوردستان، ولليوم جرت إنتخابات برلمان كوردستان في الأعوام التالية: (١٩٩٢، ٢٠٠٥، ٢٠٠٩، ٢٠١٣، ٢٠١٨).

التشريعات الصادرة من برلمان کردستان – العراق:

عدد التشريعات الصادرة منذ عام ١٩٩٢ وحتی عام ٢٠١٨ بلغت ٢٦٠ قانون، وبلغت التشريعات المنظمة للسلطات العامة ١٠٦ قانون، والتشريعات المنظمة لحقوق الافراد وحرياتهم ١٥٤ قانون، وبلغت عدد التعديلات للقوانين ١٠٧ قانون، وسنة ٢٠٠٧ تعتبر قمة اصدار القوانين الخاصة بحقوق الافراد وحرياتهم حيث بلغت القوانين الصادرة ٢٨ قانون منها ١٥ قانون في حقوق الافراد، و ١٣ قانون في تنظيم السلطات، والاعوام ١٩٩٤ و ٢٠١٦ تعتبر ادنی مرتبة حيث لم يصدر اي قانون.

تتعدد معوقات عدم التوازن بعضها ترجع الی الناخب، وبعضها الی المرشح، وبعضها الی السلطة المقترحة للقوانين، وبعضها ترجع الی المؤسسات غير الحکومية (الاحزاب ومنظمات المجتمع المدني).

  1. م.تحسین حمه‌غریب: (هه‌ڵبژاردنی په‌رله‌مانی كوردستان ولۆجیك و پراكتیك)

 لۆجیکی  پراکتیکی   بەشێکە لە کایەی  (عەقلی رەخنەگرانە)  کە لە زانستەکانی ( لۆجیک  و مەعریفەتناسی و فەلسەفەی زانست  و میتۆدۆلۆجیا)

لۆجیکی  پراکتیکی: بریتییە  لە دۆزینەوەی ھەلەی  لۆجیکی لە بەلڕگەکاندا،   کەواتە بابەتی لۆجیکی پراکتیکی   و ھەلبژاردنی ھەرێمی کوردستان بریتییە لە دۆزینەوەی  ھەلە لۆجیکییەکانی ناو بەرنامە و یانگەشەكانی کاتیی ھەالبژرادن و   دەرەنجامەکانیان دوای ھەلڕبژاردن , زۆرێک لە ھەڵە لۆجیکییە دۆزراوەکان كة  زانایان کەشفیان کردبوون لەم ھەڵبژاردنەدا بوونیان ھەبوو کە ئەمە ناوی ھەنديكیانە و    بەسەر ھەلبژاردنەکەدا پراکتیکمان کرن..

-ھەلەی لۆجیکی من باوەرم  وایە

-   ھەڵەی  لۆجیکی رای  زۆرینە

-ھەڵەی لۆجیکی دەھۆڵStraw man

-ھەڵەی لۆجیکی  پشت بەستن بەزۆر  Baculum ) (Argumentum ad

-پشتبەستن  بۆ( بۆگەراوەی درۆزنانە) (ad vericandium  )

-ھەڵەی  ژەھراویکردنی  بیر (poisoning the well)

- ھەڵەی لۆجیکی ھەڵکوتانە سەرکەس( دژایەتی کەسی) (Ad Hominem )

-ھەڵەی لۆجیکی:   خۆیشت ( TQ) To Quoque

-ھەلەی پشت  بەستن بە نەزانی

uhd.edu.iq : زانکۆی گەشەپێدانی مرۆیی

uhd.edu.iq : زانکۆی گەشەپێدانی مرۆیی

uhd.edu.iq : زانکۆی گەشەپێدانی مرۆیی

uhd.edu.iq : زانکۆی گەشەپێدانی مرۆیی

uhd.edu.iq : زانکۆی گەشەپێدانی مرۆیی

uhd.edu.iq : زانکۆی گەشەپێدانی مرۆیی